Структура за темами
5 клас ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА
- Ця тема
Світ дитинства
Марк Твен (1835–1910). «Пригоди Тома Сойєра». Світ дорослих і світ дітей у повісті. Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Ставлення автора до своїх героїв. Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.).
Американський письменник, гуморист, сатирик, публіцист, видавець. Найвідомішими творами є: "Пригоди Тома Сойєра" та "Пригоди Гекльберрі Фінна". Справжнє ім'я - Семюель Клеменс.
Елеанор Портер (1868–1920). «Полліанна». Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста. Полліанна та її друзі. Художні засоби розкриття образу Полліанни. Ідея радості життя й відкриття світу у творі.
Американська письменниця Елеонор Портер стала відомою завдяки тому, що навчила людей різних країн і національностей "грати в радість", вселила віру у свої сили. Створений авторкою образ дівчинки Полліанни, яка, незважаючи на життєві випробування, радіє кожному дню й намагається допомогти всім, з ким зустрічається, став одним з найулюбленіших для всіх дітей світу.
Казки народів світу
Казка «Хлопчик-Зірка» Оскара Уайльда. Основний конфлікт казки. Символічний зміст назви твору. Казкові персонажі, їхня характеристика. Еволюція образу головного героя (Хлопчик-Зірка). Знаменитий поет, прозаїк, драматург, майстер парадоксів у Європі — таким знали Оскара Уайльда (1854 — 1900) сучасники.
Він був красивим, дотепним, дуже впевненим у собі (тільки близькі друзі знали, що це маска для захисту своєї чутливої душі!) Письменник прожив лише 46 років. І нині його творчий шлях сприймається як зліт ракети, як короткий спалах, що засліпив сучасників і швидко згас.
Казки народів світу
Ганс Крістіан Андерсен – видатний данський письменник, автор відомих у світі казок: «Дюймовочка», «Снігова королева», «Принцеса на горошині», «Гидке каченя» тощо. Казковий світ Андерсена – дивовижний. Він пробуджує людські серця й навертає їх до добра і краси, вчить радісно сприймати життя, любити одне одного й мріяти.
Брати Я. і В. Ґрімм. «Пані Метелиця», «Бременські музиканти» Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні цінності в казках. Характеристика образів персонажів. Антитеза.
Казки народів світу
Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їхні характерні ознаки.
Індійська народна казка «Фарбований шакал». «Панчатантра» – перша у світі фольклорна збірка, книга про основи житейської мудрості.
Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Повчальний зміст казки.
Японські народні казки. «Момотаро, або Хлопчик-Персик» Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образах Іссумбосі, Момотаро. Національний колорит японських казок.
Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів.
Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож). Утвердження жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці. Утілення в образі Синдбада-Мореплавця віри в перемогу людини над обставинами.
Людина і природа
Джон Кітс (1795–1821). «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи…»)
Англійський поет, представник другого покоління англійського романтичного руху. Незважаючи на короткий період творчості й малу популярність за життя, репутація Кітса значно зросла після його смерті, він вплинув на становлення багатьох англійських поетів.Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). «Нічна пісня подорожнього». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі.
Німецький поет, прозаїк, драматург, мислитель. Вважається засновником сучасної німецької літератури. Був лідером романтичного руху "Буря і натиск".
Генріх Гейне (1797–1856). «Задзвени із глибини…». Утілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором (пісня).
Його вважають однією з найпомітніших постатей в історії німецької літератури, найбільшим ліриком епохи. Гейне справедливо називають співцем природи і нещасливого кохання.
Ернест Сетон-Томпсон (1860–1946). «Снап». Авторські спостереження за світом природи. Утвердження любові до всього живого. Зображення художніх образів, їхнє розкриття в подіях твору.
Відомий канадський письменник, натураліст, художник-анімаліст. Першим у світі виступив з оповіданням, де героями стали справжні звірі і птахи, вивченню яких він присвятив своє життя.
Сила творчої уяви
Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в Країні Див». Творча історія книжки, її зв’язок із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської» доби. Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди. Персонажі, які оточують героїню. Особливості художньої мови твору. Організація казки як гри (гра з часом і простором, гра зі словами (назвами), гра з правилами).
У Льюїса Керролла світ дітей і світ дорослих протистоять одне одному. Невідомо, котрий із них сам письменник вважав за справжній...
Сучасна література
Роальд Дал (1916–1990). «Чарлі і шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонкі. Доброта і щирість головного героя.
Популярний і улюблений англійський письменник норвежського походження. Твори письменника перекладено десятками мов світу, у тому числі українською мовою повість-казку «Чарлі і шоколадна фабрика" переклав 2005 р. Віктор Морозов за редакцією Олекси Негребецького та Івана Малковича.
Туве Янсон (1914–2001). «Комета прилітає». Чарівність художнього світу твору. Його персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.
Словник літературознавчих термінів
Пам'ятка для учнів
Художня література для додаткового читання
Сайти бібліотек
13 жовтня, четвер. Урок зарубіжної літератури
5-А клас – 10.30
5-Б клас – 11.35
Тема уроку: Ганс Крістіан Андерсен «Снігова королева».
Завдання на урок:
1.Переглянути буктрейлер до казки Андерсена «Снігова королева»
2. Читати казку Андерсена «Снігова королева» (онлайн підручник, ст.52-59)
11 жовтня, вівторок. Урок зарубіжної літератури
5-Б клас – 12.30
Тема уроку: Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця». Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості
Завдання на урок:
1.Записати в зошит дату і тему уроку.
2.Заповнити таблицю
3.Знайди правильну відповідь за покликанням https://learningapps.org/3944272
4.Виконати експрес-тест №2 за покликанням https://www.academia-nikolenko-5klas.com.ua/perevirte-sebe/ekspres-testi-do-ekspres-urokiv/ ( Коли відкриєте, в правому верхньому кутику клікати на напис ДАЛІ)
Домашнє завдання: Прочитати в онлайн-підручнику розділ «Сюжети, які мандрують» і «Українські збирачі фольклору» (ст.31-32)